Kampanjan kevät alkaa olla paketissa!

Lukuvuosi alkaa tulla päätökseensä ja myös Kesäduunaa-kampanja on meidän osalta lopuillaan. Tänä keväänä olemme järjestäneet ja olleet mukana monissa niin työnantajille kuin työnhakijoillekin suunnatuissa tapahtumissa. Viimeisin tapahtuma, johon osallistuimme, oli Rekryexpo huhtikuussa.
RekryExpo järjestettiin 18.4. Turun messukeskuksessa. Kyseessä oli rekrytointitapahtuma, johon yritykset ja työnhakijat osallistuvat. Tänä vuonna teemanamme oli järjestää työnantajille ja työnhakijoille matchmaking-tilaisuus. Tilaisuuteen osallistui eri alojen yrityksiä ja kesätöitä vailla olevia nuoria. Tilaisuuteen pystyi osallistumaan ennakkoilmoituksella netissä, ja mahdolliset avoimet paikat täytettiin messuille tulleilla nuorilla. Tilaisuus järjestettiin kahtena eri kellonaikana, 10.30–11.30 sekä 14.00–15.00. Jokainen yritys sai 5 minuuttia aikaa haastatella jokaista työnhakijaa. Otimme aikaa ja vihelsimme pilliin, kun työnhakijan oli siirryttävä seuraavan työnantajan haastateltavaksi.
Saimme valtavasti positiivista palautetta niin yrityksiltä kuin nuorilta. Yritykset olivat sitä mieltä, että meistä oli apua rekrytointiin, ja usea löysikin itselleen työntekijän. Nuoret olivat tilaisuudesta kovin innoissaan ja kertoivat, että saivat tilaisuudesta rohkeutta työnhakuun ja kokemusta erilaisista rekrytointimenetelmistä.
Ainoana miinuksena yrityksiltä tuli se, että tilaisuuteen osallistui myös nuoria, jotka olivat alaikäisiä tai heillä ei ollut vaadittavaa osaamista (esim. trukkikorttia tai anniskelupassia).
Pidimme tilaisuudessa myös arvontapistettä, jossa nuoren tehtävänä oli videolla kertoa, millainen on unelmien kesätyöpaikka. Video piti jakaa Kesäduunaa-kampanjan Facebookiin tai Instagramiin hashtagilla #kesäduunaa. Kilpailun voittaja sai kolmen päivän Ruisrock-lipun!
Messukeskuksen aulassa meillä oli esillä banderolli, jonka luona osa meistä oli päivystämässä ja kertomassa kampanjasta.
Nuoren palkkaaminen kesätöihin on sijoitus tulevaisuuteen
Kampanjan tiimoilta pääsimme kertomaan yleisesti työnhausta ja rekrytointimenetelmistä sekä opettamaan erilaisille nuorisoryhmille tekemään CV:n tekemistä. Kävimme esimerkiksi Nuorten muslimien foorumilla ja Turun ammatti-instituutissa auttamassa nuoria CV:n kanssa ja kertomassa kampanjan kautta olevista vapaista työpaikoista.
Nuorien palkkaaminen on todella tärkeää ja siitä hyötyy sekä työnantaja että nuori. Se on kuin tulevaisuuteen sijoittamista, sillä osaavista nuorista tulee osaavia aikuisia. Nuoret voivat tuoda uusia näkemyksiä ja tuoreita ideoita työpaikalle. Nuoret myös oppivat nopeasti ja ovat usein innokkaita kokeilemaan kaikkea uutta.
Parasta tässä projektissa mukana olossa on ollut nähdä kampanjan hyödyt. Ne hetket ovat olleet upeita, kun työnantaja ja nuori ovat kohdanneet. Jokainen työllistynyt nuori saa hymyn huulille.
Hyvää kesän alkua kaikille ja tsemppiä kesätyökauteen!
toivottavat Riikka & Tilja & koko Kesäduunaa 2018 -tiimi
Teksti: Tilja ja Riikka, Turun AMK:n pajaopiskelijat